öga för ett öga tand för en tand...

... var det det som hände när USA tog ut Bin Ladin? Fick de som förlorade sina närmaste i 9/11 ro nu? Var det dom familjerna som stog och dansade på NY:s gator och firade? Själv kände jag en direkt obehagskänsla, och nej inte för att jag blir ledsen över att just han dog och jag kände ingen sorg alls över hans död, han var ett svin och ett kräk. Nej flera saker ger mig denna obehagskänsla:

1: Högt uppsatta som tar sig rätten att ta ut en människas liv, ett dödsstraff helt enkelt. För att de ansåg att denna människa var skyldig till andras död. Det var han och nu är också ni det.

2: Vad händer nu? Själv tror jag inte att Bin Ladin var en ensam man som arbetade själv och att det inte finns någon kvar nu som är förbannad och vill ha hämnd -precis som delar av USA ville, precis som dem kommer någon annan nu tycka att de har rätten att ta ut någons/någras liv.
Precis som jag sörjde människors liv 9/11 kommer jag sörja när nästa attentat sker. Det skulle säkert hända utan hans död, det tvivlar jag inte på, men ökar inte risken lite?

3. Är det inte att komma undan billigt att få ett skott i huvudet och sen en hederlig begravning? Varsågod här får du ett par vingar och kan dra till himlen.. Är det bästa straffet?

Hat föder hat, dödande föder mer dödande... och så fortsätter showen..

Vänta jag tror att jag har sett det här scenariot någon annanstans.. ja just det! på jobbet! En ettåring dunkar en annan ettåring i huvudet, denna gråter en stund, för att sedan dunka en bil i huvudet på den skyldiga! Vad bör jag göra som vuxen då? Dansa runt på golvet och klappa händerna? Beordra den första att slå tillbaka?


Inget i detta är enkelt och det finns många vinklar och sätt att se på det och jag kan ha förståelse för hur människor kan bli glada över hans död. Men nånstans måste vi tillbaka till grundläggande människosyn och tänka på vad detta ger för bild utåt. Och vill vi att någon/några har makten att bestämma om människor ska leva eller dö?

Kommentarer
Postat av: Lindha

jag håller verkligen med föregående talare!!! Peace...

2011-05-04 @ 23:39:31
URL: http://lindhas.blogspot.com
Postat av: Anonym

Väl skrivet/F

2011-05-05 @ 00:28:33
Postat av: Kristin

Känner precis som du... jäkligt obehagligt bara.

2011-05-05 @ 19:32:05
URL: http://ekens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0